Gry planszowe możemy podzielić na wiele różnych sposobów i kategorii. Jednym z nich jest podział na gry z negatywną interakcją między graczami, oraz bez niej. W tym artykule chcielibyśmy przybliżyć czym jest negatywna interakcja, a także przybliżyć kilka tytułów, w których ten aspekt rozgrywki występuje.
W grach planszowych negatywna interakcja odnosi się do sytuacji, w których działania jednego gracza mają bezpośredni, negatywny wpływ na innych graczy. Może to obejmować takie działania jak kradzież zasobów, niszczenie budowli, blokowanie ruchów czy w inny sposób utrudnianie postępów przeciwników. Negatywna interakcja jest często elementem strategii i może zwiększać poziom rywalizacji w grze.
Mimo, że zwrot ten ma z pozoru negatywny wydźwięk to jest to z pewnością coś czego szuka wielu graczy i bez czego nie wyobraża sobie rozgrywki w pewnym segmencie gier planszowych, jak chociażby gry typu area control. Negatywną interakcje możemy jednak znaleźć w praktycznie każdej kategorii gier.
Poniżej znajdziecie kilka tytułów, w których negatywna interakcja odgrywa znaczącą rolę.
Gry imprezowe i rodzinne z negatywną interakcją
W grze Sabotażysta negatywna interakcja jest kluczowym elementem rozgrywki. Gracze wcielają się w role krasnoludów, z których część to sabotażyści próbujący przeszkodzić drużynie w dotarciu do złota. Sabotażyści mogą blokować ścieżki, niszczyć narzędzia innych graczy i wprowadzać chaos, aby utrudnić postęp. Z kolei gracze nie będący sabotażystami muszą współpracować, aby zidentyfikować i zneutralizować sabotażystów, jednocześnie kontynuując budowę tunelu do skarbu. Tajne role i element blefu dodają grze napięcia i strategicznej głębi.

Kolejnym lekkim tytułem z negatywną interakcją jest Survive the Island. Odgrywa ona istotną rolę w tej grze planszowej, ponieważ gracze muszą nie tylko przetrwać na wyspie, ale także rywalizować ze sobą o ograniczony dostęp do tratw. Gracze mogą sabotować plany innych poprzez kontrolowanie potworów na planszy oraz niszcząc elementy wyspy. Te elementy dodają grze napięcia i wymagają od graczy strategicznego myślenia oraz umiejętności przewidywania ruchów innych uczestników.

W grze Wsiąść do Pociągu: Europa negatywna interakcja polega głównie na rywalizacji o trasy kolejowe. Gracze starają się zbudować połączenia między miastami, a zajmowanie kluczowych tras przez jednego gracza może zablokować lub utrudnić innym realizację ich planów. Ponadto, gracze mogą strategicznie wybierać trasy, które są najbardziej pożądane przez przeciwników, co zmusza ich do szukania alternatywnych, często mniej korzystnych połączeń. Element rywalizacji o ograniczone zasoby, takie jak karty wagonów i bilety, również dodaje grze napięcia i wymaga od graczy przewidywania ruchów przeciwników oraz elastyczności w planowaniu strategii.

Negatywna interakcja w grach euro
Negetywną inerakcję możmy również znaleźć w cięższych tytułach euro takich jak Food Chain Magnate. W tej grze planszowej negatywna interakcja przejawia się poprzez rywalizację o klientów, gdzie gracze mogą zmieniać ich preferencje za pomocą reklam. Manipulacja cenami pozwala przyciągać klientów kosztem przeciwników, zmuszając ich do dostosowania strategii. Gracze mogą także blokować rozwój innych, strategicznie rozmieszczając restauracje i reklamy, co ogranicza dostęp do zasobów i klientów. Wszystko to wymaga przewidywania i reagowania na ruchy przeciwników.

Natomiast w grze Inventions: Ewolucja Idei negatywna interakcja może występować w kilku formach, choć gra skupia się głównie na rozwoju cywilizacji i zarządzaniu zasobami. Gracze mogą wpływać na siebie nawzajem poprzez rywalizację o kluczowe wynalazki i miejsca na mapie. Wybór wynalazków i technologii może blokować dostęp do nich innym graczom, co zmusza ich do zmiany strategii. Ponadto, interakcje mogą obejmować działania, które bezpośrednio wpływają na postęp przeciwników, takie jak przejmowanie kluczowych pozycji na planszy lub manipulowanie kolejnością tur. Te elementy dodają warstwę strategicznej głębi i konkurencji do rozgrywki.

Kolejnym tytułem z tej kategorii jest gra Trickerion. W Trickerion negatywna interakcja polega na rywalizacji o ograniczone zasoby i miejsca na planszy. Gracze mogą zajmować kluczowe lokalizacje, rezerwować najlepsze terminy występów w teatrze oraz kupować niezbędne rekwizyty, zanim zrobią to inni. Dodatkowo, zatrudnianie unikalnych asystentów może ograniczyć dostępność tych postaci dla przeciwników. Te działania zmuszają graczy do strategicznego planowania i reagowania na ruchy innych.

W Voidfall negatywna interakcja jest istotnym elementem rozgrywki, ponieważ gracze rywalizują o kontrolę nad galaktyką. Mogą atakować i przejmować systemy kontrolowane przez innych graczy, co bezpośrednio wpływa na ich zasoby i zdolności produkcyjne. Gracze muszą również zarządzać wpływami politycznymi i dyplomatycznymi, co może prowadzić do sojuszy lub konfliktów, które utrudniają przeciwnikom realizację ich strategii. Dodatkowo, możliwość blokowania kluczowych tras handlowych i strategicznych pozycji dodaje grze głębi taktycznej, zmuszając graczy do ciągłego dostosowywania swoich planów w odpowiedzi na działania innych.

Gry area control, fundament z negatywnej interakcji
Jak już wcześniej plisaliśmy, jedną z najbardziej oczywistych kategorii gier planszowych, w której negatywna interakcja jest mocno zakorzeniona, są gry area controll takie jak Ankh czy Lords of Ragnarok.
W grach Ankh i Lords of Ragnarok negatywna interakcja jest kluczowa, ponieważ gracze rywalizują o kontrolę nad terytoriami, co wpływa na ich zdolność do zdobywania punktów i zasobów. W Ankh gracze mogą manipulować konfliktami i korzystać z mechaniki dzielenia obszarów, co zmusza przeciwników do zmiany strategii. W Lords of Ragnarok bezpośrednie starcia i blokowanie dostępu do zasobów utrudniają rozwój przeciwników, a mitologiczne moce dodają element nieprzewidywalności. W obu grach negatywna interakcja wymaga od graczy elastyczności i strategicznego myślenia, co czyni rozgrywkę bardziej dynamiczną.


Inerakcja między graczami w grach dwuosobowych
To jednak nie wszystko, aspekt ten często występuje również w grach dwuosobowych, takich jak Pagan. W tej grze planszowej negatywna interakcja jest kluczowa, ponieważ opiera się na asymetrycznej rywalizacji między Łowcą Czarownic, a Czarownicą. Łowca stara się zidentyfikować Czarownicę poprzez dedukcję, podczas gdy Czarownica blefuje, aby uniknąć wykrycia. Obie strony używają unikalnych kart i zasobów do przeszkadzania przeciwnikowi, co prowadzi do bezpośrednich konfrontacji i zakłócania planów.

Władca Pierścieni: Pojedynek o Śródziemie to kolejny przykład gry dwuosobowej z negatywną interakcją. W tej grze gracze wcielają się w role przeciwników, którzy rywalizują o kontrolę nad kluczowymi obszarami Śródziemia. Negatywna interakcja przejawia się w bezpośrednich starciach, gdzie gracze mogą atakować i przejmować kontrolę nad terytoriami przeciwnika, co wpływa na ich zdolność do zdobywania punktów i realizacji celów. Dodatkowo, gracze mogą używać kart i zdolności, które bezpośrednio przeszkadzają przeciwnikowi, takie jak niszczenie jego zasobów czy blokowanie ruchów. Ta intensywna rywalizacja wymaga strategicznego myślenia i przewidywania ruchów przeciwnika, co czyni grę dynamiczną i angażującą.

Jeżeli więc szukasz w grze emocji opartych na interakcji to na rynku znajdziesz wiele gier planszowych, które są w stanie dostarczyć tego typu wrażeń.